storastorasyster 2.0

Ännu en brasklapp alternativt aha-upplevelse.

Det har åter gått ett tag utan att jag lagt upp något nytt material. Iofs har jag semester, gör annat nyttigt och onyttigt och jag skriver sporadiskt för mina egna ögon. Men trots att jag velat skapa nya inlägg och arbetat med flera olika frågeställningar, har det inte riktigt gett med sig. Förra gången det här hände trodde jag att jag kom på orsaken till min skrivkramp. Trots allt är jag en stor storastorasyster med allt vad det innebär av prestationsångest och perfektionsönskemål. Jag insåg att ett stort projekt satt sig som en propp för min skrivlust, eftersom jag inte ”fick” börja på något annat innan jag var färdig med det. Nu har jag hittat ännu en propp.

Jag vill inte längre skriva bara om Sverigedemokraterna. Jag funderar mycket kring dem, jag oroar mig mycket för vad de står för, och jag vill förstå hur något som för mig representerar mycket otäcka tankeställningar kan ha blivit en sorts ledstjärna för så många personer som jag i övrigt har respekt för. Jag inser hur det som jag la till i min presentation/målformulering efter bara några dagars bloggande, faktiskt har legat och grott till sig.

Det jag är intresserad av är samhällsutvecklingen i stort. SD är en del av det, vare sig de lever upp till den föreställning om ondska som många har om dem, eller inte. Men kanske är SD framför allt ett symptom. Ett exempel. I samband med att jag försökte följa den politiska gången för fattade beslut, blev det tydligare och tydligare att det finns så mycket mer att diskutera. Ibland rör det vad de flesta menar med ordet ”politik”, nämligen partipolitik, men lika ofta rör sig mina tankar kring frågor som inte passar in i den diskursen.

Om det bland läsarna funnits tvivel kring att jag är kritisk och fundersam till SD som politisk aktör ( och det har det, se kommentarerna), så betonar jag att jag är minst sagt misstänksam, och absolut negativt inställd, om det skulle visa sig att mina fördomar besannas. Det jag ville göra när jag startade bloggen var att ifrågasätta och undersöka just mina fördomar. Men mitt intresse har alltid varit bredare än enbart partipolitik. Till och med när jag var i tonåren och fram till tjugonånting när jag följde och var någorlunda aktiv i frågorna, kände jag att partipolitiken inte var den enda plattform jag ville röra mig på.

Nu när jag tar ut SD-proppen ur min skrivlådas nyckelhål borde jag kanske ge bloggen ett nytt namn. Men ”Hjälp, jag måste damma av mina samhällskunskaper från gymnasiet för jag har ett nyvaknat intresse för omvärlden och dessutom har min syster gått med i Sverigedemokraterna och det gör mig förvirrad och ledsen” skulle bli alldeles för långt. Eller? Så jag har kvar titeln men tillåter mig själv att skriva allmänt om vad som kommer upp. Det kommer nog ändå att handla mer om vad jag ser runt om i samhället än om vad jag ser i klädbutikerna.

Kommentera

