Brasklapp inför kulturserien

De tre delarna av  ”storastorasyster kollar: SD och kulturen” är tänkta som redovisning av Sverigedemokraternas åsikter så som de ofta anses vara, och så som de själva uttrycker dem. Inför starten av min ”undersökning” sökte jag information på framför allt SD:s egen webbsida. Det har tagit mig många timmar att gå igenom och sortera uttalandena.

Jag förstår att många kommer att ha åsikter om vilka texter jag valt att citera, och vilka utsnitt jag gjort. Trots att jag delar upp min granskning, skulle det vara
ohållbart att ta med hela texterna..  Jag har försökt att vara så objektiv jag kan, och inte vinkla citaten utan bara korta ner dem så att de adekvata delarna kommer med.

För dem som vill läsa hela texterna har jag en länklista längst ner, med  de förkortningar jag  använder  senare för att hänvisa till dokument som jag genomgående citerat ur. I varje enskild del av serien kan det sedan tillkomma
fler hänvisningar.

Diskussion och kommentarer

På den här seriens sidor vill jag begränsa kommentarerna till sådana som handlar om just de citat som används, till exempel om jag har citerat fel eller om jag har missat något dokument.  Till skillnad mot de allra flesta inläggen på bloggen, kommer jag att moderera eventuella kommentarer innan de syns. Som komplement till serien om kulturpolitiken tänker jag ha ett eller flera inlägg med
diskussioner och argumentation kring kulturfrågorna, ofta hittade på nätet. Dessa inlägg kommer upp när  alla delarna  i ”Kulturen 1-3” har publiceras och där får ni mer än gärna berätta om era egna åsikter och vad ni grundar dem på.

Länkar till återkommande hänvisningar.( Inom parantes finns förkortningarna jag sedan använder i inläggen.)

Beskrivningar av åsikter som ofta tillskrivs SD,  framför allt hämtade från webbsidan för projektet ”Sverigedemokraterna har fel.” (Detta för att se om åsikterna också uttrycks i det officiella materialet.)

Sverigedemokraternas principprogram (pp). Antaget av riksårsmötet den 4 maj 2003. Ändringar av programmet antogs vid riksårsmötet den 8 maj 2005.

SDs valmanifest (vm) inför valet 2010

SDs vårbudget (vb) 2011

Kommentera

