Kramas för mycket?

Efter att jag startat den här bloggen har jag fått höra av vänner och bekanta att jag är för ”öppensinnad”. Att jag borde vara mer klandrande, för att inte skapa ännu en ”arena för SD att föra ut sitt suspekta budskap” på. Och nog har jag själv hittills upplevt det som att det framförallt  är SD-medlemmar som hittat hit. Bland kommenterarna är de helt klart starkast representanterade, med några få undantag. Detta i sin tur bekräftar vad jag ofta hört och läst,  nämligen att ”SD-are är mycket aktiva på nätet och slingrar sig listigt in på alla möjliga diskussionsforum”. Jag ville, och vill, gärna att även andra aktiva läsare läser och kommenterar – neutrala eller negativa.

Syftet med ”Hjälp, min….” har från allra första början varit att så objektivt
som möjligt granska Sverigedemokraternas åsikter. Framför allt de officiella åsikterna i form av partiprogrammet, men också dem som helt enkelt är vanliga bland medlemmarna och inte minst huruvida de ståndpunkter som tillskrivs SDare av ickemedlemmar är sanna.

Jag har försökt vara tydlig och öppen med att jag är starkt emot det som många människor associerar med SD. Det första jag vill öppna för, är möjligheten att dessa associationer är felaktiga. Visst vore det hemskt att bli anklagad för att tycka något (särskilt något otrevligt) om man inte tyckte det?

Det andra jag hoppas ska komma fram, är att jag är övertygad om att det som är moraliskt rätt också är möjligt att argumentera för utan våld och verbala påhopp. Att man med fakta och logik kan försvara ett rättvist samhälle – så länge det ges utrymme för civiliserade åsiktsutbyten.

I min profil medger jag att det finns gränser för tolerans. Jag har varit både rädd och arg på människor som vill förneka andra deras rättigheter. Men jag anser att det bästa, rentav det enda, sättet att bekräfta demokratin är att bete sig demokratiskt. Det finns de som menar att man till varje pris måste rycka upp ogräs med rötterna.

För att få chansen att leka Magdalena Ribbing  ett tag skulle jag vilja exemplifiera med hur man kan definiera hövlighet.

Hövlighet handlar inte om att den som förtjänar det ska behandlas på ett visst sätt, utan det som visas är vem som beter sig hövligt, vem som är hövlig. Och även om man tycker att artighet och etikettsregler är föråldrade, menar jag att samma sak kan appliceras på begreppet demokrati. Det handlar inte om vem vi behandlar demokratiskt och hur de beter sig. Det viktiga är att vi agerar efter vad vi själva anser är rätt och riktigt.

3 responses to “Kramas för mycket?

  1. Uttrycket Det civiliserade samtalet (som grund för den demokratiska processen) har jag lärt mig på SD:s hemsida. Det ni!

    Pappan

  2. Du skrev: ”Efter att jag startat den här bloggen har jag fått höra av vänner och bekanta att jag är för ”öppensinnad”. Att jag borde vara mer klandrande, för att inte skapa ännu en ”arena för SD att föra ut sitt suspekta budskap” på. ”

    Genom att göra som dina vänner och bekanta förespråkar så kommer man aldrig lösa några problem. Jag anser att man för att lösa ett problem måste försöka förstå varför problemet har uppkommit, lyssna på flera olika människors åsikter för att undvika en ensidig debatt. Brainstorming.

    Sverigedemokrater kommer inte överge sina ”hemska” åsikter för att någon bankar skiten ur dem, förlöjligar dem eller på ett sätt eller annat utesluter dem från samhället.

    Vi må ha olika (HELT olika) åsikter om saker och ting, men i min värld är du värd full respekt för att du skapat ett forum där personer med flera olika åsikter kan få komma till tals, fråga hur de menar, hur de känner, etc. Det är precis sånt som för ett samhälle framåt. Våld, hot och hat mot något man inte ens är villig att försöka förstå sig på, gör det inte.

    Tack, storastorasyster.

    • Hej och stort tack!
      Jag blev jätteglad över din kommentar, för den beskriver väldigt mycket av det jag försöker göra.
      Förresten, apropå förra inlägget, om uthängning och konstiga journalistiska metoder, kom jag på att jag ännu en gång skulle kunna parafrasera ett favoritcitat: ”Jag kanske håller med om vad du tycker, men jag gillar inte ditt sätt att föra ut det.”

Kommentera

