Vad vi andra tror…

 Väl medveten om att det här inlägget kommer att provocera många, måste jag faktiskt publicera det. En av de största anledningarnaför att starta ”Hjälp, min ….” var att jag börjat fundera över vad jag egentligen vet om Sverigedemokraterna och deras officiella åsikter.

Vad jag tänker göra är att ha en lista över fördomar, och sedan börja undersöka dem en i taget. En lista över vad många tror att SD-are tycker och gör, inte alltid med fog för detta. I vissa fall hyser jag själv dessa fördomar, i andra tar jag upp sådant jag hört sägas. En del punkter är sagda halvt på skämt (?), de flesta är säkert allvarligt menade. De tillfällen då SD-are blir illa bemötta av andra personer beror nog på att man tror sig veta att de (SD) står för avskyvärda saker.

Listan är helt oordnad vad gäller hur viktiga frågorna är och jag tänker komplettera den vartefter jag, eller någon annan, kommer på fler fördomar att konfrontera. Så, med ett djupt andetag, tänker jag nu ta itu med att granska just de förutfattade meningar som många människor har om SD:

Sverigedemokraterna

  • är ett missnöjesparti
  • använder sig systematiskt av populism
  • ser sig själva som martyrer och nedtryckta sanningssägare
  • ställer olika grupper i samhället mot varandra på ett ovederhäftigt sätt
  • är blonda, blåögda och till största delen män
  • räknar fel
  • tycker att istället för att låta flyktingar komma hit, borde man satsa pengarna på bistånd i de drabbade länderna
  • vill minska biståndet till tredje världens länder
  • förnekar oftast vetenskapliga rön (särskilt inom samhällsvetenskap, historia, genusteori, miljöfrågor och etnologi), men använder dem som argument när det passar dem
  • använder sig av statistik som är utplockad ur sitt sammanhang, medvetet eller omedvetet
  • är xenofober – rädda för allt som är annorlunda och främmande
  • är främlingsfientliga och oftast rasister
  • tycker att man ska ta seden dit man kommer; kommer man till Sverige, för kort eller lång tid, ska man bete sig ”svenskt”
  • är extremt konservativa
  • sover i lakan gjorda av Svenska Flaggan och har alltid blågula kalsonger
  • har gått över från att vara antisemiter till att bli islamofober
  • menar att alla samhällsproblem i grunden beror på att det kommer för många invandrare till Sverige
  • är ett enfrågeparti som inte har nån koll på ”riktig” politik
  • är obildade, arbetslösa och ensamma män som bor isolerade i nåt kyffe eller i obygden
  • är högutbildade, makthungriga och manipulativa män som bor i trevåningsvilla med sjötomt
  • består av tre grupper: ultranationalistiska smånazister som döljs av partiledningen, naiva och missledda personer som tror att SD är ett formbart parti under utveckling som äntligen tar upp nya, viktiga frågeställningar, och till sist eliten som utnyttjar de båda andra grupperna för sina egna dunkla syften
  • tycker inte om olikheter – de som är annorlunda passar helt enkelt inte in och hör hemma nån annanstans
  • tycker att invandrare, trädkramare, konstnärer, homosexuella och feminister är annorlunda, de passar inte in enligt ovan
  • vill helst isolera Sverige från allt och alla andra, möjligen med undantag av de nordiska grannarna.
  • har en  felaktigt nationalromantisk syn på Sveriges historia
  • har medvetet gått in för att tvätta bort de otrevliga stämplarna från 80-talet, fast de egentligen tycker nästan likadant nu som då

Det blev en ganska lång lista, eller hur? En del av punkterna är varianter av ungefär samma påståenden. Min förhoppning är att jag hinner och kan undersöka de flesta av dem. Till just det här inlägget kommer jag att vara strängare än vanligt vad gäller kommentarer. Här vill jag att det bara kommer upp fler förutfattade meningar, både från er som är säkra på att de är sanna, och SD-are som råkat ut för vad de anser vara felaktiga anklagelser. Möjligtvis också vilka ni tycker att jag ska börja med (anledning, tack!). Kommentarer som handlar om att ”så är det ju”, eller ”det är definitivt inte sant”, vill jag ha vid de inlägg som kommer senare, de som behandlar punkt efter punkt. Var snäll och respektera det, så tror jag att det kan bli något annat än pajkastning.

9 responses to “Vad vi andra tror…

  1. Mina högt skattade Tessor, det gläder mig storligen att ni båda engagerar er här! Tack TG för att du lockade hit mig. Och tack TB för att du lät dig lockas hit av mig!

    Mursleven har legat i träda ett tag. Men det mesta jag har att säga i dessa frågor står redan där, i bortemot ett par hundra artiklar ristade i pixlar, för den som till äventyrs vill veta vad och hur jag tänker kring de frågor som berör mig, och kanske den som läser denna blogg.

    http://murslev.blogspot.com/

    yours truly
    Pappan

    PS: Jag tycker att det är föredömligt att ni skriver under egna namn. Och att det är lite pinsamt att jag själv inte gör det. Även om jag har full förståelse för mig, så att säga. Mina anhöriga, mina kolleger, min vän- och bekantskapskrets skall inte behöva ta ställning till mina ställningstaganden om de inte vill göra det. Jag gillar principen ”Don’t ask, don’t tell”. Samtidigt som jag hyllar det civiliserade samtalet. Kan bli knepigt iblend. Men oh well, sånt är livet.

  2. Den ”demokrati” som MP (och fler?) företräder är alltså en global multivitaminjuice med dominans av banan (kinesisk kultur och värderingar) och ananas (arabisk kultur och värderingar). Och så säger ett svenskt lingon att det är viktigt att vi är med och påverkar helheten.

    Yeah right, säger Pappan då. På pur nusvenska.

    Man kan nog ha det så. Men då stagnerar människans förädling på detta stadium. Och det tror jag inte är bra. Då slutar det med allas krig mot alla. Om människan skall fortsätta att förädlas, dvs lyfta fram och utveckla sina goda sidor och förvandla eller kuva sina onda sidor, då måste vi erkänna och respektera särarter av alla de slag. Kulturella inte minst. För det är kultur som kultiverar, dvs förädlar.

    Pappan

  3. Therese Gustafsson

    Hej igen,

    Vill gärna knyta an till åsikten ”SD är odemokratiska”, då jag hörde på P1 i morse att MP inte vill samarbeta SD av just de grunderna. Nu frågar jag SD: varför tror ni ert parti uppfattas uppfattas som odemokratiskt? Ligger det något i kritiken? Hur definierar ni demokrati om det nu är en diskrepans mellan övriga politiska partier? Vore tacksam för svar.

    Jag skulle gärna vilja ha svar på den frågan från personerna som fällde påståendet, bl.a Mikaela Valtersson i MP, men det är väl bara en from förhoppning att hon hittar just den här bloggen…

    • Jag har förstått det som att de menar att vi är odemokratiska för att vi inte anser att hela världen kan bosätta sig i Sverige. De brukar säga att vi inte anser att alla människor har lika värde, och därmed är odemokratiska, bara för att vi vill begränsa invandringen och istället hjälpa fler människor på plats. Vilket dels räddar fler liv, men också gör att många slipper slitas upp med rötterna och börja ett nytt liv på andra sidan jorden. Det ser jag som mycket mer humant, och jag kan inte begripa varför viljan att rädda fler människoliv ska ses som ett tecken på att vi inte erkänner alla människors lika värde. Det borde ju rimligen vara tvärtom!

      För övrigt anser jag att detta är en väldigt lustig definition på att vara ”odemokratisk”, för så vitt jag vet har inget land en fri invandring, och då måste per automatik alla länder och deras styrande partier vara odemokratisk a. Inklusive de partier som idag sitter i vår svenska riksdag och regering och förespråkar en reglerad istället för fri invandring.

      Avslutningsvis citerar jag vad som står i våra riktlinjer för kommunpolitik angående just demokrati, så får du bilda dig en egen uppfattning utifrån det:

      Demokrati

      Ur Sverigedemokraternas principprogram:

      Sverigedemokraterna förespråkar en klassisk demokratimodell, med inslag av brukar- och direktdemokrati, där ett minimum av värderingar läggs in i demokratibegreppet och där samtliga medborgare har samma rättigheter och skyldigheter. All makt ska utgå från folket. Demokratins kärna är medborgarnas möjligheter att tillsammans påverka sin situation. Utan demokratiska fri- och rättigheter, som gäller för alla, finns ingen demokrati. /…/ Sverigedemokraterna förordar en utökad användning av såväl beslutande som rådgivande folkomröstningar, även på lägre nivå än statlig.

      Ur Sverigedemokraternas idéprogram för demokratisk utveckling:

      Det är Sverigedemokraternas uppfattning att nationens intressen står över individers och gruppers särintressen. Detta står dock inte i motsats till att många beslut bör fattas på lägsta möjliga nivå, i första hand av dem som är direkt berörda. Kommunerna är därför viktiga politiska enheter och ska ha ett visst mått av självstyre. Av demokratiska skäl är det viktigt att kommunerna inte växer sig för stora, så att närheten till medborgarna går förlorad. Sverigedemokraterna motsätter sig därför ytterligare kommunsammanslagningar som bygger på förhoppningar om kortsiktiga, ekonomiska vinster. Istället bör utvecklingen gå åt motsatt håll, så att de mindre kommunerna blir fler och medborgarnas möjlighet till inflytande ökar.

      Brukardemokrati innebär att de medborgare som är direkt berörda av verksamheten inom olika samhällsområden i vissa fall även ges möjlighet att direkt delta i beslutsprocessen. Det finns ofta en önskan hos brukarna att kunna utöva ett direkt inflytande på en verksamhet.

      Brukarinflytande är bra ur flera perspektiv. Förutom att det kan vara lönsamt för samhället att låta brukarna ta ett större ansvar, och att detta dessutom kan öka samhällsansvaret hos medborgarna, ger det naturligtvis också ökad legitimitet åt den förda politiken.

      Inte minst inom vården, skolan och omsorgen är brukardemokrati många gånger ett bra komplement för att vitalisera demokratin.

  4. Just ja! Glömde dessa.

    SD:are…
    -respekterar inte alla människors lika värde.
    -tänker i termer av ”vi och dem”.
    -vill ge invandrare sämre förutsättningar än infödda svenskar.
    -är odemokratiska.
    -är skyldiga till rasismen i samhället.
    -är våldsbenägna
    -har en massa kriminella företrädare för partiet
    -tänker ta makten i samhället och sedan upprätta koncentrationsläger för att utrota invandrare.

  5. Fler fördomar:
    SD:are…
    -Är fullständigt omedvetna om att kulturer är föränderliga.
    -Vet inte att den svenska kulturen växt fram till en del genom influenser från andra länder.
    -Vill tvinga människor att äta fläsk, gå i kyrkan och dansa runt midsommarstången.
    -Vill förbjuda människor att tala sitt hemspråk.
    -Är homofober.
    -Har låg andel kvinnliga medlemmar för att de driver en kvinnofientlig politik.
    -Är oansvariga och lata, det är därför de har fler avhopp än andra partier.
    -Känner inga invandrare och har aldrig haft en nära relation till en invandrare.
    -Vill kasta ut alla invandrare från Sverige.
    -Vill förbjuda konst och kultur som inte faller dem i smaken.
    -Är ett högerparti som alltid röstar med alliansen i riksdag och fullmäktigeförsamlingar.
    -Är ett kristet parti.

    Får se om jag kommer på fler fördomar… återkommer i så fall.

Kommentera

