Tänka rätt eller tänka fritt?

Jag erkänner öppet att jag har förutfattade meningar om Sverigedemokraterna och vad de står för. Att undersöka huruvida dessa fördomar är sanna var ju en av orsakerna till att starta den här bloggen. Skulle SD representera det som många (inklusive en rodnande storastorasyster) tror att de gör, kan man minst sagt säga att jag inte håller med.

Men just därför tycker jag att demonstrationer och talarmöten som SD ordnar absolut inte ska störas eller stoppas. Detta menar jag av tre olika skäl:

  1. Man kan faktiskt inte veta vad någon ska säga i förväg. Till och med om denne tidigare enbart har yttrat saker man inte håller med om, kan man inte förutsäga vad som denna gång ska rulla ur munnen, pärlor eller harlortar.
     pärlor  harlort

     

  2. Om man nu anser att man har tankeläsarförmåga, och är bergsäker på att det som ska sägas är oerhört dumt och förkastligt – är då inte det bästa sättet att motarbeta detta, att helt enkelt låta det uttalas? Släpp fram det i ljuset, om det är ett troll så spricker det. Och förväntar man sig hets mot folkgrupp – det är ett lagbrott som den som framfört måste stå till svars för. Efter att det sagts.
  3. Vi är lyckliga nog att ha lagstadgad yttrandefrihet i Sverige. Många SD-are menar att detta inte praktiseras i verkligheten. Som jag skrev i ”Manifest” har jag väldigt stor respekt, rentav vördnad, för demokratiska värden och rätten att tänka och tala fritt. När man kastar ägg, bildar kedjor och medvetet överröstar meningsmotståndare, angriper man inte bara dem som tycker ”fel”. Man förstör demokratiska grundvärden, struntar i yttrandefriheten och angriper faktiskt därmed mig och mina rättigheter.

Till sist och som en sammanfattning, ett välkänt citat som jag använt tidigare:

”Jag håller inte med om vad du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rätt att säga det.” ~ Evelyn Beatrice Hall (ofta felaktigt tillskrivet Voltaire)

One response to “Tänka rätt eller tänka fritt?

  1. Pingback: storastorasyster svarar | Hjälp, min syster är Sverigedemokrat!

Kommentera

