Manifest

Det här är så viktigt för mig att jag gör ett inlägg av ett kommentarsutbyte. Hela ordväxlingen finns som kommentarer till ”Burka – att synas eller inte synas”.

Pappan skrev:

Hjälp, min syster är (spara det som inte önskas, t ex) AIK:are, muslim, vegetarian, lesbisk, gift med en neger, porrstjärna, vänsterhänt eller liknande, och radera resten, så ser du en mindre smaklig aspekt av den i och för sig roliga titeln och drivkraften för denna blogg. Kan du inte kommunicera med din syster?

I vissa familjer är det tabu att prata politik. I andra är det själva livsluften. Jag vet inte hur det är hos der, men vad jag förstår har nu rötterna i ett öststatsland, Ungern eller så. Där kanske det var livsfarligt att prata politik.

Även i Sverige kan det vara riskabelt. Ger man uttryck för fel politisk åsikt (dvs. din systers) så kan man hindras i sin befordran på skolor och arbetsplatser. Anno 2011. Man kan bli avsatt som facklig förtroendeman. Man kan hindras komma in på krogen (hände SD:s Erik Almquist häromkvällen). Man kan bli utfrusen av anhöriga och bekanta.

Mitt svar:

Hej du! Jag valde titeln på bloggen mycket medvetet. Meningen är dels att den faktiskt speglar en av mina första reaktioner, dels (och kanske framförallt) att jag ironiserar över och vill undersöka precis den reaktionen. Hos mig och hos andra icke- eller anti- SDare. Även om jag inte håller med om vad du säger, tycker jag att det är viktigt att du får säga det.
Min syster och jag har nästan daglig kontakt. Vi pratar systersaker men också politik. Innan jag startade bloggen, kollade jag med henne att det var OK, eftersom det var mycket viktigt för mig att inte göra henne ledsen. Jag älskar henne och det vet hon :-)
Du har rätt i att mina föräldrar kom till Sverige från ett Öststatsland. Min uppfattning är att det pratades mer politik kring vårt middagsbord och våra släktträffar än i de flesta ”normalsvenska”, inhemska familjer. Just för att det var så hårt styrt och förbjudet att öppet kritisera den sittande makten, växte en tradition av kodat motstånd, ofta förklädd i humor och varieté, fram. Jag fick lära mig att det är viktigt att utnyttja demokratiska möjligheter, rösträtt och yttrandefrihet, just för att de inte är självklara. Många människor har fått kämpa hårt för dem, gjutit sitt blod (tänk Ådalen), och många är fortfarande förnekade dessa fantastiska möjligheter.
Min syster är inte AIK-are (tror jag) men om hon var det hoppas jag att jag och andra skulle respektera hennes rätt att välja.
Vänliga hälsningar, storastorasyster

Som avslutning vill jag betona att jag uppskattar Pappans ifrågasättande. Kanske har jag inte varit tydlig nog med avsikten med bloggen. Det är en diskussion jag vill få igång. Pappan har redan varit mycket aktiv (tack för min första mailfeedback!) och jag har med intresse börjat läsa hans egen blogg. Så länge man håller en någorlunda respektfull ton, tycker jag bara att det är bra att man delar med sig av sina tankar och åsikter.

4 responses to “Manifest

  1. Hej Storastorasyster!

    Jag vet inte vad du har för inställning till ”uthängarbloggar” såsom Politiskt Inkorrekt, men jag tror ändå att du kommer finna detta inlägg intressant:

    http://politisktinkorrekt.info/2011/05/18/carlos-rojas-pa-hemligt-uppdrag/

    Om du ställer in kommentarerna till att sortera efter ”best rating” så kommer den första kommentaren innehålla en hel lista med länkar som nog kan förklara en SDares världssyn, om du är intresserad.

    För övrigt: Tycker du att det är rätt av hr Rojas att använda sig av en lista med människor som kanske inte ens är SDare (finns skolbarn, lärare och journalister som skickat efter information på den där listan)? Listan är också kontroversiell på ett annat sätt, eftersom EXPO hackat sig in i systemet för att få tag i listan, något som helt klart bryter mot flera olika lagar.

    Mycket intresserad av att läsa ditt svar.
    Med vänliga hälsningar
    En vän till ”lillasyster K”.

    • Med anledning av vad Julia skrev, jag har själv fått mailet från Carlos Rojas…

    • Hej Julia (och K)!
      Ledsen att jag dröjt med svaret…. jag hann inte läsa inlägget som Julia hänvisade till och jag ville inte svara på måfå. När jag väl skrivit ner mitt svar var det så långt att jag väljer att göra ett eget inlägg av det. OK?

  2. För att förekomma eventuella rättelser… Jag vet att jag parafraserar tt mycket känt citat:
    ”Jag håller inte med om vad du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rätt att säga det.” ~ Evelyn Beatrice Hall (ofta felaktigt tillskrivet Voltaire)

Kommentera

