Undring

När jag åkte tunnelbana idag, klev ett gäng SDU-are på (så vitt jag såg bara killar). De var uppenbarligen på väg ut för att dela ut material på stan. Många hade på sig piké-tröja med en kampanjslogan:

”Nu gäller det vårt land”

Min fråga: Gäller inte all svensk politik (inkl. alla partiers åsikter) ”vårt land”?
Och om de menar ”svenskarnas land ”  Den här avslutningen formulerar jag om efter Therese Borgs intressanta kommentarer.

Eller vad läggs i ordet ”vårt”, vilka är ”vi”? Om man menar ”svenskar” kommer man tillbaks till frågeställningen om definition och om man menar ”etniska svenskar”- luktar det inte lite BSS då?

En sista brasklapp: Jag vill inte lägga ord i munnen på SDU, utan undrar verkligen. Det är mycket troligt att många ”anti-SD”-are, utan att fråga, anser att det sista förslaget är det som SDU verkligen menar (=fördom). Själv tycker jag framför allt att det är ett typexempel på att man formulerar sig tvetydigt.

19 responses to “Undring

  1. ”Nu handlar det om vårt land” kommer faktiskt från en tidigare valslogan från EU-parlamentsvalet 2009. Eftersom poängen var att EU inskränker Sveriges suveränitet så finns det inget som helst konstigt med slogan i den mening, efter det har den kommit att bereddas till den nationella politiken med en annan innebörd.

    • Jag tror att du tänker på SDs slogan ”Ge oss Sverige tillbaka”, som mycket riktigt användes under EU-valet med just innebörden ”vi vill ta tillbaka bestämmanderätten över vårt land”. ”Nu handlar det om vårt land” är mig veterligen SDUs egna slogan, inför riksdagsvalet, och har således alltid haft den innebörd jag och Therese B fört fram.

  2. Therese Gustafsson

    Det som jag ser händer med de svenska förorterna är samma sak som hände i Frankrike under 90-talet, med mer polarisering och våld i förorterna. På det viset börjar Sverige komma ikapp kontinenten, tråkigt nog, och de här problemen ska intet sopas under mattan.

    Men det här är inget nytt, även om det kommer (för oss) nya yttringar av fenomenet. Du Pappan och även SD menar att det är ”multikulturalismen” som är orsak till det här. Jag tror inte att det är så enkelt. Alienering och utanförskap är något som finns även bland pursvenskar – ta t.ex. Hell’s Angels. Och multikulturalism har alltid funnits i Sverige, vi har samer, romer och judar som har levt här i generationer. Vi har också en stor finländsk minoritet (fler än finlandssvenskarna i Finland, faktiskt).

    Det som förvånar mig mycket i SD:s retorik är att de hävdar en sorts ”unik” vinkel i frågan – som om SD är det enda partiet som ser problemen med segregerade förorter och det är i stor grad kopplat till invandringen från MENA-länderna (det här är min SD-uppfattning, rätta mig gärna). Som jag ser så jobbar alla partier med de här frågorna, mer eller mindre lyckat ska medges, och de flesta har en bredare vinkel i problematiken än bara MENA-kultur som ursprung. De här stenkastande ungarna är svenska medborgare, oavsett bagage, och deras problem är också våra problem.

    Det jag däremot välkomnar vad gäller SD:s intåg i politiken är att frågan lyfts om integrering till samhället. För mig är det viktigt att medborgarskap innebär en obligatorisk orientering i svensk lagstiftning och samhällsliv – jag har själv bott i Frankrike och anser att det är givet att man som ny i ett land anstränger sig maximalt att respektera det landets lagar och har en vettig försörjning. Det är ett minimikrav som uppenbarligen inte är tydligt formulerat idag i politiken. För mig får man gärna villkora uppehållstillstånd och asyl med nolltolerans mot brott. Sedan när man blivit svensk medborgare så är man det fullt ut och ska behandlas som alla andra.

  3. Vad som har hänt sedan senast, kära TG, är att pursvenskarna har flyttat bort från de förorter jag ger exempel på. I praktiken är det som skett i våra storstadsförorter en etnisk rensning. Jag vet inte om det är så i Örebro men jag vet att det definitivt inte märks någonting av detta där du bor, eller där jag bor. Man måste ta sig dit för att se det.

    Inte så att det bara är otrevligt. Jag kan tycka att det är kul att strosa runt i Skärholmen en eftermiddag och ta in olika kulturer. Precis som jag kan tycka att det är kul att resa utomlands. Men Sverige är det inte längre. Och jag märker med ett visst vemod att min ursprungliga vördnad och nyfikenhet gentemot t ex mellanöstliga kulturer och etniciteter är en smula avmattad. Den kan jag sakna. Det är inte lika spännande med världen när den bor i ens knä.

    Bland annat därför har jag landat i hur viktigt det är med kulturell (och etnisk!) mångfald. GLOBALT sett. INTE lokalt sett. Kultur är till för att förädla människor; ta fram det bästa i dem. Eftersom människor är präglade av sina familjer och familjerna av sina släkter och folk och historiska och geografiska förhållanden så är kulturerna olika på olika ställen i världen. Detta är bra. Global mångfald är bra. Den skall vi värna om. Multikulturalismen som idé (och numera svensk grundlag!) går åt motsatt håll. Det blir som de där multivitaminjuicerna med sexton olika frukter i, som man kan hitta på typ Lidl. De smakar bara frukt i största allmänhet. De är så överinformativa att man ger upp och bara dricker juice helt enkelt. I stället för att dricka apelsinjuice, ananasjuice, mangojuice, äppeljuice och så vidare. Allting försvinner i en allmän flod av vag banan- och ananasdominans. Översätt detta till kulturer och etniciteter och du har multikulturalismens framtidsvision. Tråkigt.

  4. Therese Gustafsson

    Tack för en gedigen samling länkar, Therese och Thom. De ska gås igenom när tid ges och det ska bli intressant att se vad de handlar om.

    Dock en kommentar om mitt personliga ”perceptionsglapp” (och min eloge till det uttrycket Pappan, snyggt). Jag bor nu i priviligerad miljö, men min uppväxt var i områdena Varberga och Oxhagen/Tornfalkgatan i Örebro, typiska socialgrupp 3-områden med hög andel invandrare och missbrukare. Sådana områden går i en typisk cykel i problematik och stigmatisering – efterhand som problemmakarna blir vräkta slussas de över till nya hyresrätter i andra områden och därmed uppstår en periodisering. Varberga var ”sämst” under 80-talet då vi bodde där, men idag är andra områden stämplade som värst i Örebro. Så låt oss lämna just min touchdown med verkligheten och behov av att vara i den – tro mig, jag har fått min dos och vet att den miljön är något INGEN vill ha.

    Hora blev jag kallad första gången redan på 90-talet i studentstaden Uppsala. Det av en aggressiv 40-årig herre som jag nobbade en dans (ironiskt nog). Det är den enda gången jag smällt någon på käften – han höll fast mig och drog i mitt hår utanför krogen och kallade mig just hora. Den käftsmällen står jag för än idag. Vakterna rörde inte en fena.

    Jag vill gärna veta mer om Södertälje och situationen där, ska läsa på länkarna och vem vet, kanske ta en utflyktsdag?

  5. Kära Therese G,
    Eftersom jag i tjänsten ofta är i Södertälje (och Ronna, som är en stadsdel där), och dessutom har haft äran att bevista din ljuvliga bostad (liksom du min ljuvliga dito) så tror jag mig kunna ana var perceptionsglappet kan sitta. Ät lunch i Skärholmen någon dag. Eller i Bredäng. Eller i Vårby. Eller Akalla. Ta tunnelbanan. Därefter kanske vi kan återkomma till frågan!

    kram
    P

  6. http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CBgQFjAA&url=http%3A%2F%2Fgt.expressen.se%2Fnyheter%2F1.1689511%2Fvagar-inte-ga-ut-och-hjalpa&ei=t-TTTYHzCcfIswabxankAg&usg=AFQjCNGCEPBfwgAFfJyBsAx93T–ZDS2ag&sig2=U2YqxvadprMr4guE65TSnw

    http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=2&ved=0CB0QFjAB&url=http%3A%2F%2Fgt.expressen.se%2Fnyheter%2F1.267083%2Fvi-vagar-inte-ga-ut-pa-kvallarna&ei=t-TTTYHzCcfIswabxankAg&usg=AFQjCNGMXouEp3Vc7oXk6gKYG8P1QbhKaw&sig2=KvyzG3XmGV3xrQJZgc99ZQ

    http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=5&ved=0CC8QFjAE&url=http%3A%2F%2Fwww.aftonbladet.se%2Fwendela%2Farticle10974552.ab&ei=t-TTTYHzCcfIswabxankAg&usg=AFQjCNH2Ft9-vD2JNWrdX54eGzNaWucfhg&sig2=dUBWOe7JVkD6fyuUy27ChA

    http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=11&ved=0CFsQFjAK&url=http%3A%2F%2Fwww.nytt24.se%2Fa%2Ftynneredsbor-v%25C3%25A5gar-inte-g%25C3%25A5-ut-efter-oroligheterna&ei=t-TTTYHzCcfIswabxankAg&usg=AFQjCNG59t6cUhEko6Zry9fXwCSw3rXcdA&sig2=Qex3HtjYXuhO6s9LrovrKA

    http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=12&ved=0CBwQFjABOAo&url=http%3A%2F%2Fgt.expressen.se%2Fnyheter%2F1.2154548%2Fefter-mordet-pa-elin-vi-vagar-inte-ga-ut&ei=CuXTTfgmh_GyBpTfkeQC&usg=AFQjCNF9UiMRjPiUpt7Nd2FJUja93WwuYQ&sig2=2gHK8hv_WB4UJ9y-E7gSgA

    http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=6&ved=0CEQQFjAF&url=http%3A%2F%2Fsvenskmuslim.se%2F_forum3%2Fviewtopic.php%3Ff%3D9%26t%3D3941%26view%3Dprevious&ei=U-XTTdTTJc34sgaj0OzdAg&usg=AFQjCNEXDc6TYgZUcDRqehOFaEbit8iYEA&sig2=pND94DrASZNG8xJGm5XkYg

    http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=22&ved=0CCMQFjABOBQ&url=http%3A%2F%2Fwww.tidenstecken.se%2Fislamfrf.htm&ei=u-XTTemRHpDLsgbw9fzjAg&usg=AFQjCNHroXccLscRPLap8Eq_JThGsrUBWQ&sig2=Wvx_waJzuQYum0vffpgESw

    http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=5&ved=0CDcQFjAE&url=http%3A%2F%2Fjournalistgranskning.wordpress.com%2F2011%2F05%2F10%2Fstraffet-for-att-lamna-islam-ar%2F&ei=MubTTeLjHIOTswb6xZDkAg&usg=AFQjCNG2QFV1fj2W0UTSQO_7ignlAFw_Tg&sig2=kl8EXA9zKHITYLuqyjcqvA

    Detta tog mindre än 5 minuter. Jag undrar vart du bor Therese Gustafsson. Själv är jag uppväxt i Södertälje och har sett min barndomstad förfalla för var år som går. Idag kallas staden för ”Lilla Chicago” pga all kriminallitet.
    Jag önskar att du kunde avvara 6-12 månader i ett område likt Ronna i Södertälje där du lever och har din vardag. Du hoppas kunna åka till jobbet om bilen inte brunnit upp undernatten, alternativt om bussen fortfarande går och inte utsatts för stenkastning. Du tvingas åka hem innan mörkret faller för att inte riskera att bli överfallen eller i värsta fall våldtagen. Går du till affären får du räkna med att få glåpord som ”Svennehora”, ”hora” och liknande samt att äldre män tar på dig om de kommer åt.

    Det Therese är verkligen, i dagens Södertälje.

  7. Therese Gustafsson

    Sverige är långt ifrån perfekt, det kan jag definitivt skriva under på, men den domedagsstämning du ger uttryck för här är knappast min bild. Några individer i vissa områden kanske inte vågar gå ut efter kl 19 på kvällen, skolan skulle definitivt kunna fungera bättre liksom sjukförsäkringsreformen och brottsoffer kommer alltid att finnas. Majoriteten av alla människor i det här landet har ändå problem på nivån om de ska köpa Ipad2 eller inte, knappast om de har råd med hyran. ”Barnfattigdomen” som en viss Juholt drar upp är fullständigt överdriven. Även socialbidragstagare och arbetslösa får mat på bordet och tak över huvudet.

    Men det som verkligen förbryllar mig är ditt tal om att yttrandefriheten och religionsfriheten är hotad. Vad har du för konkreta exempel på det? Vem ligger bakom ett sådant hot? Jag vill ha underbyggda fakta och inte känslor att ta ställning till. Har någon tvingats att byta religion eller tystats?

  8. Therese Gustafsson

    Hej min namne Therese,

    Jag skulle gärna vilja att du som SD:are exemplifierar på HUR ni mäter att Sveriges invånare mår dåligt, välfärden krackelerar och demokratin är i fara? Exakt vad är faktaunderlaget till den bilden av landet? När jag personligen ser mig omkring ser jag människor som generellt mår bra, får bra sjukvård och har rätt att uttrycka sig fritt. Bor vi verkligen i samma land?

    Utveckla gärna vad ni baserar er verklighetsuppfattning på, undersökningar, statistik m.m., det vore värdefullt för mig att ta del av sådana fakta.

    • Det är som du säkert förstår fullständigt omöjligt för mig att sammanfatta så stora problem i en kommentar i en blogg. Men vill du veta mer får du gärna besöka min blogg för att läsa mina inlägg och de debatter som följt på ett antal av dem. I inläggen hittar du också gott om länkade källor. Dock inte till allt. Mycket får jag ta del av i form av handlingar och föreläsningar som jag inte har elektronisk tillgång till.

      Det är för övrigt väldigt lustigt att vi kan ha så olika erfarenheter av ett och samma land. För mig innebär en bra välfärd att vi har väl fungerande och kvalitativt god vård och omsorg, att vi har skolor som ger en kvalitativt god undervisning och som får barn och ungdomar att känna sig trygga. I det land som jag vill att Sverige ska vara ges människor goda möjligheter till att försörja sig själva, de lever inte i utanförskap, de är inte rädda för att gå ut efter kl. 19 på kvällen. I ett demokratiskt land blir inte människor utsatta för trakasserier, hot och våld, eller blir av med sina jobb, eller registreras, för sina åsikters skull. I ett demokratiskt land försvarar vi yttrandefriheten och religionsfriheten, vi står upp för allas lika värde, vi motsätter oss diskriminering och värnar jämställdhet. Listan kan göras hur lång som helst! Men jag stannar här trots att en hel del utelämnats.

      Gemensamt för allt det jag skrivit ovan är att det INTE är så det är i Sverige idag. Kanske för några få grupper av människor som haft turen i livet på sin sida, men det har en stor del av landets befolkning inte haft. Det vet vem som helst som följer vad som sker runt om i landet.

    • Jag skrev ett blogginlägg tidigare idag med anledning av en intressant artikel om brottslighet som jag läst. Sist i det inlägget har jag lagt upp länkar till några rapporter som tar upp en del av de problem som jag talar om. Långt ifrån allt, men en del. Kom på det i efterhand, så jag lämnar en länk till inlägget här. Kanske är rapporterna till någon nytta.

      http://thereseborg.wordpress.com/2011/05/17/sanningsenlig-rtikel-om-brottslighet/

  9. Det är klart att all svensk politik, oavsett parti, gäller vårt land. Men med den politik som förs idag mår Sverige och en stor del av dess invånare dåligt, välfärdssystemet är på god väg att fullständigt krackelera och demokratins framtida vara eller icke vara (med allt det som begreppet innefattar) är inte längre självklar. Därför behövs en ny politik som gör något åt situationen i landet, innan det gått för långt och skadan inte går att reparera.

    För övrigt är det väl ingen som nämnt ”svenskarnas land”, så varför ens ta upp det? Det här ska vara ett bra land att bo i för alla medborgare, oavsett etnisk bakgrund. Det innebär på sätt och vis att det handlar om ”svenskarnas land” för så vitt jag vet är väl alla svenska medborgare, oavsett etnicitet, svenskar i juridisk mening? Precis som att de som assimilerats till det svenska samhället är svenskar oavsett vilket land de är födda i. Inte etniskt svenska, men kulturellt och socialt svenska. Det är vad vi i SD avser med öppen svenskhet. Att man mycket väl kan bli svensk fastän man kommer från ett annat land, det handlar bara om att anpassa sig till det svenska samhället. Den som uppfattar sig själv som svensk och av andra ses som svensk är svensk. Ganska enkelt.

    • Efter att ha läst ditt andra stycke här, bestämde jag mig för att redigera mitt inlägg. Jag har kvar originalet, men har försökt att förtydliga. Det här med svenskhet kommer nog att dryftas mer så småningom…. jag tycker din definition är mer inbjudande än vad jag väntat mig (en av mina personliga fördomar). Men samtidigt vill jag bredda frågan om att anpassa sig – assimileras. Återkommer.

    • För att instämma och kanske ytterligare förtydliga vad åtminstone jag står upp för när jag bär min gula piké med mottot ”Nu gäller det vårt land” är det just att det gäller inte bara jobben, eller skolan, eller sjukvården eller något annat delområde inom politiken. Det gäller hela landet. Så långt och djupt gående är de problem som finns att de tär på samhället i dess helhet, och det krävs insatser inte bara i punktform utan för en komplett kursändring.

      Med andra ord, jag läser meningen: ”Nu gäller det vårt land” och inte ”Nu gäller det vårt land”

      • Tack K! Det var det jag försökte föra fram, men du lyckades så mycket bättre genom din klockrena formulering.

      • Intressant och förtydligande. Nästan ett komplett svar på min undring 🙂 Däremot vet jag inte om jag håller med helt och jag tycker fortfarande att det är för luddigt för att användas som kampanjslogan.

      • Metakommentar:
        Tack för intressanta kommentarer och länkar till egna inlägg. För att kommentarsfältet inte bara ska bli en länksamling till en annan blogg, tycker jag att alla fortsättningsvis begränsar sig till sin huvudURL och sedan hänvisar till enbart rubrikerna på avsedda inlägg, så kan intresserade själva söka sig fram. Självklart eftersträvar jag den begränsningen till varje enskild kommentar, inte till individen. Hoppas detta är ok.

Kommentera

