Vem är du, vem är jag?

Jag började ju skriva om ord och deras betydelse när jag startade sidan med definitioner .

Ett av de första orden jag skrev ner var svensk / ”svensk”. Det används både som adjektiv och substantiv och i många meningsutbyten tror jag att parterna har skilda begreppsbegränsningar. För att ha en konstruktiv diskussion bör man nog vara tydlig med sina avgränsningar.

Min egen tolkning, förenklad och kanske inte delad av en del läsare, förhåller sig till individens rätt att definiera sin egen identitet. Andras uppfattning och klassificering, av ens identitet, är självklart också viktig, eftersom den många gånger avgör hur man blir bemött. I kommentarerna till mitt inlägg ”Vi blattar måste hålla ihop” uppstod en intressant diskussion om hur man kan använda sig av just den dubbelheten.

Jag har (ännu) inte lusläst vare sig Sverigedemokraternas partiprogram eller deras hemsida. Ändå har jag uppfattningen att i det varierande mediautbudet , från tv-intervjuer med partitoppar till privata bloggar skrivna av medlemmar, används ordet ”svensk” nästan alltid med en glidande, och tvetydig betydelse. Detta sker kanske både medvetet och omedvetet, men eftersom uttrycket ”svensk” (tillsammans med ordet ”invandrare”) ligger i botten av de flesta uttalandena, blir det en mycket viktig distinktion som suddas ut.

I ärlighetens namn tycker jag att även andra politiker och opinionsbildare (alltför) ofta gör samma sak. Vid utfrågningar och debatter svängs det med luddigheter som i det värsta kuddkrig.

kuddkrigande apa

Obs! Det är ingen politiker eller journalist på bilden.

I morse upptäckte jag Richard Swartz signerade ledare i DN. Den heter ”Vad är en europé?”, och eftersom jag just nu har huvudet fullt av frågor om identitet skyndade jag mig att läsa. Den visade sig handla om svårigheter med att förena skillnader inom EU.

Men detta innebär också att jag blivit allt mindre säker på vad en europé är. Riktigt säker på saken är jag numera bara när jag är i Amerika. Ännu värre är det för EU; i Bryssel talas ju ideligen – och högtidligt – om gemensamma värden och identitet. Men vad betyder det konkret? I verkligheten mycket litet: för den ene är staten en trygg försörjare, för den andre ett hot, här skatter utslag av solidaritet, där av konfiskering och något som bör undvikas, för några är arbete livets mening, för andra dess kvarnsten. Och så vidare. Och alla måste vi passa till formeln ”europé” för att EU ska kunna fungera.

”Aha!” säger nu troligtvis lillasyster K & co. ”Detta visar att det är bättre att var och en håller sig till sitt och de sina.”

Men Swartz skriver handlar mer om det jag menar när jag sätter citationstecken kring ”svensk” (”europé”). Alltså om hur yttre identifiering fallerar. Jag skulle vilja ta hans fråga i rubriken ”Vad är en europé?” och ställa den omformulerad till ”Vad är en svensk?”. Vilka egenskaper eller handlingar krävs för att någon ska få kallas ”svensk”?

3 responses to “Vem är du, vem är jag?

  1. Det är en subjektiv definition, som vi har försökt lösa genom formuleringen att man är svensk om man av sig själv och av andra uppfattas som det.

    • Aha – ungefär som en kombination av mina båda. Problemen uppstår väl framförallt när de två förutsättningarna inte korrelerar?

      • Fast frågan är om det är så värst många fall när det verkligen kan inträffa? Identitet byggs ju upp genom ett samspel av självuppfattning och andras uppfattning om en själv. Vem kan helt autonomt bygga upp en bild av sig själv som svensk (eller sångare, eller miljövän, eller vilken identitet som helst) utan att någon gång längs vägen spegla sig i omvärlden?

        Med detta sagt – visst kan det finnas personer i gråzonen, som har de erfarenheter som du själv har berättat om i ett annat inlägg. Det faktum att tillvaron inte består av knivskarpa kategorier är dock inget argument mot kategorisering i sig.

Kommentera

